خرسندی پوتین و شاهزاده محمد بن سلمان از توافق برای کاهش تولید و افزایش بهای نفت

توافق اخیر مسکو و ریاض برای کاهش تولید نفت اقدامی «تهاجمی‌تر» از پیش‌بینی‌های قبلی توصیف شده است

کاهش تولید با رویکرد دولت بایدن که تلاش دارد قیمت بنزین را برای مصرف‌کننده آمریکایی پایین آورد تضاد دارد - Yuri KADOBNOV / POOL / AFP

یک روز پس از آن که عربستان سعودی و روسیه هم‌زمان اعلام کردند برای ایجاد «تعادل در بازارهای انرژی» تولید نفت را کاهش می‌دهند، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، درباره توافق اخیر میان دو کشور برای افزایش قیمت نفت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

افزایش بهای نفت با سیاست‌های دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در تضاد است که تلاش دارد در آستانه شروع جدی رقابت‌های ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ بهای بنزین را برای رای‌دهندگان و مصرف‌کنندگان داخلی آمریکا کاهش دهد.

پس از اعلام روز سه‌شنبه عربستان سعودی و روسیه در مورد کاهش یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت در روز، بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال به بیشتر از ۹۰ دلار رسید، قیمتی که از نوامبر سال گذشته تا کنون بی‌سابقه بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور) به‌نقل از مقام‌های کاخ کرملین نوشت که رئیس‌جمهوری روسیه و ولیعهد عربستان سعودی از همکاری‌ دو کشور در چارچوب گروه کشورهای اوپک‌ پلاس «بسیار خشنود» بودند.

اوپک پلاس گروهی متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش از جمله روسیه است. این گروه حدود ۴۰ درصد نفت خام جهان را تولید می‌کند.

آمریکا، که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت خام در خارج از اوپک‌ پلاس است، بارها از تصمیم‌گیرندگان این گروه خواسته است که برای کمک به اقتصاد جهان و کاهش نرخ تورم، تولید نفت را افزایش دهد.

آمریکا از منتقدان جدی همکاری عربستان سعودی با روسیه به‌ويژه بعد از شروع جنگ در اوکراین و افزایش بهای انرژی است.

خبرگزاری بلومبرگ نیز عصر چهارشنبه در گزارشی توافق روز گذشته روسیه و عربستان سعودی برای کاهش تولید نفت را اقدامی «تهاجمی‌تر» از پیش‌بینی‌های قبلی ارزیابی کرد.

به‌ نوشته بلومبرگ، پوتین و شاهزاده محمد بن سلمان توافق کردند که به تماس‌ها و گفت‌‌وگوهای شخصی و دوجانبه همچنان ادامه دهند. 

بیشتر از اقتصاد